Методичні рекомендації учителям щодо підготовки учнів до участі в ЗНО з історії України
- відводити час на кожному уроці для відпрацювання у школярів навичок виконання тестових завдань різної форми й різного ступеня складності;
- рекомендувати учням участь у конкурсах «Кришталева сова» та «Лелека», оскільки завдання конкурсів за структурою схожі до ЗНО, тобто передбачають опрацювання різних видів тестів, роботу з картою, впізнавання історичних постатей та пам’яток, визначення хронологічної послідовності подій, синхронні таблиці тощо;
- покращення власної роботи, систематичне підвищення свого фахового рівня (бо лише компетентний вчитель може формувати компетентного учня);
- на уроках проводити ділові ігри, моделюючи процедуру ЗНО;
- по можливості, проводити домашні, самостійні, контрольні роботи із використанням тестів.
Використання тестових технологій здійснюється в три етапи:
На першому етапі вчитель здійснює відбір або самостійно розробляє тестові завдання. Головними вимогами до них є відповідність меті навчання, високий ступінь валідності, багатоваріантність, побудова неправильних відповідей на основі типових помилок. Типологія тестів ураховує особливості їхніх змісту та структури.
Другий етап включає в себе пояснення процедури, режиму, правил виконання тестових завдань, умов оформлення робіт, демонстрування алгоритмів виконання завдання, виконання тренувальних завдань.
Важливим для вчителя є дотримання головної вимоги посування школярів в освоєнні тестових технологій – від простих завдань до складніших. Освоєння кожної нової форми тестових завдань слід починати з детального ознайомлення з інструкцією щодо їх виконання.
На третьому етапі здійснюється виявлення типових та індивідуальних помилок, що їх припустилися учні. Аналіз результатів проводиться в довільній, найбільш зручній і звичній для вчителя й школярів формі.
Учителеві варто пам’ятати, що на виконання завдань з вибором однієї правильної відповіді треба відводити орієнтовно одну хвилину,
а кількох правильних відповідей або встановлення відповіді – півтори хвилини.
Важливо привчати учнів виконувати завдання не лише правильно, але й швидко, щоб максимально наблизити їх до умов, у яких випускники працюватимуть під час зовнішнього оцінювання. На цьому етапі учителеві слід навчати учнів алгоритмів виконання тестових завдань різних форм, аналізувати результати тестування, виявляти типові помилки й визначати
шляхи їх усунення. Доцільно давати учневі конкретні інструкції, як виправити виявлені помилки.
Проектуючи тест, треба враховувати, що запропоновані завдання мають бути різноманітними за змістом і формою, що дасть змогу уникнути монотонності та забезпечити постійну й стійку мотивацію учнів до роботи. Не варто обмежуватися тільки завданнями закритої форми, доцільно пропонувати учням також і відкриті завдання, у яких вони самостійно мають записати повну відповідь на запитання.
Учитель повинен пам’ятати, що основу завдання треба формулювати переважно у формі стверджувального речення, воно має бути максимально коротким, точним і однозначним, а варіанти відповідей доступними для розуміння школярами.
Ось ще декілька сайтів з тестами ЗНО: Онлайн: http://zno.osvita.ua/ukrainian/
На сайті «ЗНО онлайн» розміщені тести, що складали абітурієнти під час зовнішнього незалежного оцінювання, а також варіанти тестів, що пропонувались вступникам до вищих навчальних закладів України під час пробного зовнішнього незалежного оцінювання.
Спосіб виконання всіх тестових завдань у запропонованих на цьому сайті тестах максимально наближений до реальних тестів, а форма надання відповіді відповідає виду, що пропонується абітурієнтам у бланку відповідей під час проходження реальних тестів ЗНО.
Після виконання тестових завдань кожного тесту надаються правильні відповіді на всі завдання та розраховується результат у тестових та рейтингових балах, також визначається час витрачений на виконання тесту.
Щоб роздрукувати: http://osvita.ua/test/answers/
Більше онлайн: http://www.lvtest.org.ua/testy-zno-mynulykh-rokiv http://zno-ua.net/lesson/ukrainian/ https://zno.yandex.ua/ukrainian/ http://ukrainetest.com.ua/
Методист РМК Н.Д.Ткаченко
|